
Door: Max de Feber
Na zijn opleiding lucht- en ruimtevaarttechniek startte Max de Feber, samen met vader Rob, zijn eigen bedrijf. Met hun start-up Boostphysics creëren ze een flinke impuls voor de verkeersveiligheid in de transportsector. Dat doen ze met Trailersync. Een datagedreven product met IoT-technologie onder de motorkap, gebaseerd op ultrasoon sensoren.
“Voor mijn afstudeeropdracht bedacht ik VisualLift, een augmented reality-applicatie voor kraanmachinisten die op schepen windmolens installeren. Best een innovatief concept en mijn vader en ik zagen er wel een toekomst in. Na mijn afstuderen startten we dan ook ons eigen bedrijf: Boostphysics. Nadat we de applicatie verder hadden ontwikkeld, gingen we langs verschillende kraanbedrijven om erover te vertellen. Zo zaten we bijvoorbeeld rond de tafel met industrieel transportbedrijf M.J. van Riel uit Tilburg. In een van de meetings stipte het bestuur een ander probleem aan: de schades die ontstaan aan hun truck-trailerwagenpark bij het manoeuvreren op de bouwplaats en op de weg. Als nevenproject konden we daar wel iets mee en binnen een paar weken gaven we een demo. Die werd zo goed ontvangen dat we onze focus verlegden van VisualLift naar een compleet nieuw product: Trailersync. Zeker toen we van andere transportbedrijven hoorden dat heel de markt met exact dezelfde problematiek kampt.”
Nachtmerriescenario
“Na een succesvolle pilot met ons eerste werkende prototype in mei 2019, waren de chauffeurs enthousiast en was de interesse bij M.J. van Riel helemaal gewekt. Als start-up sta je dan voor een belangrijke beslissing. We hebben nu wel een mooi prototype, maar gaan we er ook echt een product van maken? Dat vraagt om een enorme investering. In tijd én geld. Naast de grote behoefte in de markt trok een hoger doel ons uiteindelijk over de streep: de transportsector een stuk veiliger maken. Er gebeuren verbazingwekkend veel onnodige ongelukken die we makkelijk kunnen voorkomen met hedendaagse digitale technologie. Ongevallen waarbij elk jaar weer gewonden en zelfs doden te betreuren zijn. Een nachtmerriescenario voor elke chauffeur. En dat terwijl we het gewoon kunnen oplossen!”
“
Ik vind het heel bijzonder dat wij met Trailersync eindelijk het antwoord in huis hebben. Mede dankzij de hulp van partijen als Actemium en Axians.
Over de grens kijken
“Over enkele weken testen we een ver gevorderd prototype uit met een pilot op acht verschillende truck-trailercombinaties. De klanten waarmee we nu dit pilottraject ingaan, zijn vaak al jarenlang op zoek naar een oplossing voor hun verkeersveiligheidsvraagstuk. Van het uitproberen van andere systemen en methodes tot het bijscholen van chauffeurs. Ik vind het heel bijzonder dat wij met Trailersync eindelijk het antwoord in huis hebben. Mede dankzij de hulp van partijen als Actemium, Axians, Philips Innovation Services en Studio Mango. Komend jaar willen we Trailersync uitrollen en op de eerste wagenparken installeren. We starten in de Brabantse regio en breiden dan verder uit naar de rest van Nederland. En heel voorzichtig kijken we ook al over de grens. Duitsland, Engeland en Frankrijk zijn samen goed voor vijftig procent van de Europese trailermarkt. Natuurlijk willen we heel graag onze investeringen terugverdienen. Maar ik ben pas écht tevreden als onze klanten dankzij ons systeem ongelukken voorkomen.”
Meekijken? Meld je dan aan via onderstaande button!