


Heineken had jaren geleden niet kunnen bedenken hoe cruciaal het zou zijn om retourbier te kunnen registreren. Tijdens de lockdown én de opstart van de horeca zijn het juist dit soort innovatieve tankbieroplossingen die tot relatieve rust leiden bij de brouwerij. Carl van der Wielen, Manager Tankbier & Evenementen Transport, legt uit hoe het de Nederlandse multinational lukt om in deze roerige tijden toch het hoofd koel te houden.
In 2016 koos Heineken ervoor om de hele Heineken tankbiertruckvloot te moderniseren/automatiseren, en deze meteen te koppelen aan de backoffice. Dit hypermoderne systeem beviel al goed, maar blijkt tijdens het coronatijdperk helemaal van onschatbare waarde te zijn.
Ineens bier terughalen
Carl van der Wielen: “Van de een op de andere dag ging in maart de horeca op slot. Heineken is een echte serviceorganisatie. We hebben er alles aan gedaan om de horeca van dienst te zijn. Zo hebben we de afgelopen maanden veel bier uit vele tankbierinstallaties teruggehaald. Let wel: dit is een ingewikkeld proces, waar veel bij komt kijken.”
Op en top accuraat
De innovatieve tankbieroplossingen van Actemium bleken een gouden zet. “Er is binnen het hele innovatieproces bijvoorbeeld heel bewust gekozen om retourbier te kunnen registreren. Juist deze retourfunctionaliteit komt nu van pas. We kunnen heel gemakkelijk aantonen hoeveel bier is teruggehaald, en ook voor het terugvragen van accijns is deze functie ideaal. Het retourproces is sluitend en dat is op alle vlakken geruststellend.”
Lees het volledige interview met Carl van der Wielen, Manager Tankbier & Evenementen Transport

Nu even halve tanks bier
Ook nu de horeca weer langzaam aan het opstarten is, plukt Heineken de vruchten van de innovatieve en geïntegreerde technische oplossingen. Carl van der Wielen vervolgt: “Via ons systeem zitten we kort op de bal. Er is iedere minuut van de dag overzicht en structuur. Dat maakt het nu bijvoorbeeld mogelijk om de horeca tijdelijk halve tanks bier te leveren. Als het vanaf 1 juli drukker wordt, kunnen we gemakkelijk opschalen.”
“
Via ons systeem zitten we kort op de bal. Er is iedere minuut van de dag overzicht en structuur.
Innovatieve partners
Van der Wielen is blij met Actemium als automatiseringspartner. “Actemium heeft aan een paar woorden genoeg om ons aan de hand te nemen en mooie dingen te realiseren. Naast technologische kennis hebben ze verstand van onze brouwerij- en logistieke processen. De servicegerichtheid en betrouwbaarheid van Actemium zijn voor ons heel waardevol: samen blijven we in beweging.
De verhalen direct in je mailbox
Voor iedere industriële uitdaging creëren we een slimme oplossing. Via ‘Samen in beweging’ delen we onze verhalen, oplossingen en ervaringen. Je leest hoe we samen met onze klanten invulling geven aan actuele vraagstukken en thema’s.
Wil je nieuwe verhalen rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Vul dan het formulier in.
Lees hoe we samen met onze klanten invulling geven aan actuele vraagstukken en thema’s.
“Liever een inclusieve schoonmaakdienst”, vertelt HR Business Partner Daphne Dekkers over de zoektocht naar een nieuwe schoonmaakploeg voor de vestiging in Doetinchem.
Als programmeur stage lopen bij Actemium is wel heel levensecht.
De fietskoeriers van het Udense Groenbezorgen trappen iedere week veel kilometers weg. “Wij willen onze groene groei bevorderen. Onze post per fiets laten ophalen en bezorgen is een doeltreffende manier”, vertelt Robert Hartman over het nieuwe duurzaamheidsinitiatief van enkele bedrijfsunits in Veghel.
Een verhelderende grafische weergave van de bedrijfsprocessen? Dit is wat de tooling voor het modelleren van bedrijfsprocessen regelt.
Qua documenten is er binnen industriële processen nog een zee van winst te behalen. Dat merken we bij veel van onze klanten klanten.