
Als Director Business Development bracht Peter de Wit vóór de coronacrisis veel tijd in het vliegtuig door. Nu werkt hij vanuit huis en zijn de buitenlandse reizen voor de rest van 2020 geannuleerd. Internationaal zaken doen gaat er anders aan toe, beaamt hij. Zo moeten de verschillende tijdszones op alle mogelijke manieren in zijn dag worden ingepast. En houd bovendien maar eens remote rekening met alle cultuurverschillen.
De wereld van Peter de Wit staat op zijn kop. “Juist doordat ik zoveel op reis was, waren zaken en privé strikt gescheiden. In het buitenland focuste ik me volledig op mijn werk. Nu houd ik op mijn zolderkamer de verschillende tijdszones in de gaten. Mijn werk privé-balans is anders en alles loopt door elkaar heen. Dat is niet alleen voor mij wennen. Soms wordt er aan me gevraagd wat ik hier thuis doe”, lacht hij.

Snelle verschuivingen
Overigens denderen de internationale zaken gewoon door. “Onze klanten zitten in de industrie en de industrie is niet stilgevallen. Mensen blijven immers consumeren. Business Development was de afgelopen periode aan de orde van de dag. Neem het voedingssegment: veel cateraars en horeca zagen hun omzet wegvallen en wilden daarom zo snel mogelijk een shift naar de retail realiseren. Wij hebben ze geholpen om hun processen hier in korte tijd geschikt voor te maken.”
Versnelling digitale transitie
En zo zijn er nog meer ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt, stelt Peter de Wit. “Neem de digitale transitie. Onze klanten hebben alleen maar meer haast met deze digitaliseringsslag. Deze crisis legt immers onze afhankelijkheden bloot. Onze klanten wilden graag vooruit, maar hadden ineens te maken met allerlei verstoringen. Denk aan toeleveranciers die met grote vertraging leverden, een verstoorde afzetmarkt, maar ook medewerkers en shifts die uitvielen. Verdere digitalisering helpt om deze afhankelijkheden in de toekomst te minimaliseren.”
“
Neem de digitale transitie. Onze klanten hebben alleen maar meer haast met deze digitaliseringsslag. Deze crisis legt immers onze afhankelijkheden bloot.
Interessant: meer co-development
Nieuw is de toegenomen saamhorigheid binnen de industriële sector. “Dat is de impact van een crisis: je bent op elkaar aangewezen en beseft dat je samen sterker staat. Samen met onze klanten en partners zijn we interessante business proposities aan het ontwikkelen. Het thema social responsibility zie je hier ook sterk in terug. Met meer Tesla’s en zonnepanelen zijn we er niet. De nieuwe generatie gelooft in een plant-based industrie en co-creatie. Wij ontwikkelen hier bijzondere technische oplossingen voor.”
Zet je carrière in beweging!
Wil jij werken in een grote internationale organisatie, die toch lokaal aanvoelt? Dan is Actemium de juiste plek voor jou! We werken voor verschillende opdrachtgevers in de industrie. Van brouwerijen tot aan oliemaatschappijen. En van farmaceutische bedrijven tot aan de chemische industrie.
Met lef ondernemen
Het zijn dus geen rustige tijden voor Peter de Wit. “Als deze crisis iets duidelijk maakt, dan is het dat onze klanten anticyclisch durven denken en doen”, stelt hij. “Ondanks, of misschien juist dóór deze crisis, is er volop ruimte voor vernieuwing en innovatie. Onze klanten zijn niet in de paniekstand geschoten, maar tonen lef en willen zich ondernemend door deze onzekere tijden heen navigeren, met de blik op de toekomst.”
“
Als deze crisis iets duidelijk maakt, dan is het dat onze klanten anticyclisch durven denken en doen.


Nederlandse wendbaarheid
Er is de afgelopen periode snel en doelbewust geschakeld. “Dat is precies waar we bij Actemium goed in zijn. Business Development draait om ondernemerschap en wendbaarheid. Ik vlieg dan niet meer letterlijk naar mijn industriële klanten toe; vanaf Nederland kunnen mijn team en ik prima langetermijnoplossingen bieden. In de vroege ochtend schakelen we met Australië, in de late avond met West-Amerika, en tussendoor zijn onze andere internationale klanten aan de beurt.”
Reisbudget gehalveerd
Of zakendoen door deze crisis definitief veranderd is? “Het is duidelijk: op afstand gaan zaken gewoon door. Daarom heb ik bijvoorbeeld besloten om mijn reisbudget te halveren. Toch is ook het informele contact essentieel. In sommige culturen ga je eerst drie keer dineren, voordat er een deal is. Nu moet ik heel erg oppassen hoe ik digitaal communiceer en of ik niemand passeer. Daarom zal het heel fijn zijn als ik weer in het vliegtuig zit en live bij mijn klanten aanschuif.”
Lees hoe we samen met onze klanten invulling geven aan actuele vraagstukken en thema’s.
“Liever een inclusieve schoonmaakdienst”, vertelt HR Business Partner Daphne Dekkers over de zoektocht naar een nieuwe schoonmaakploeg voor de vestiging in Doetinchem.
Als programmeur stage lopen bij Actemium is wel heel levensecht.
De fietskoeriers van het Udense Groenbezorgen trappen iedere week veel kilometers weg. “Wij willen onze groene groei bevorderen. Onze post per fiets laten ophalen en bezorgen is een doeltreffende manier”, vertelt Robert Hartman over het nieuwe duurzaamheidsinitiatief van enkele bedrijfsunits in Veghel.
Een verhelderende grafische weergave van de bedrijfsprocessen? Dit is wat de tooling voor het modelleren van bedrijfsprocessen regelt.
Qua documenten is er binnen industriële processen nog een zee van winst te behalen. Dat merken we bij veel van onze klanten klanten.