Home Data Analytics Nieuws en blogs Het is niet alles goud wat blinkt
Welke data heb ik nodig?

Het is niet alles goud wat blinkt

Consultancy tag corner Data Analytics tag corner

Het credo van deze tijd: data is het nieuwe goud. Dus zit je wel goed zolang je maar op een berg aan data zit? Al veel bedrijven kwamen erachter dat dit niet altijd zo is. Het gaat niet om de hoeveelheid data die je verzamelt, maar wat je met deze data kunt doen.

Wie data zegt, denkt aan digitalisering. Covid-19, geopolitieke conflicten, schaarste aan natuurlijke resources en krapte op de arbeidsmarkt zetten de samenleving onder druk. Digitalisering kan onder meer helpen in de omgang met verstoorde industriële productieprocessen en logistieke ketens. Wellicht heeft ook jouw productie- of assemblagebedrijf al geïnvesteerd in technologie om data uit jullie interne processen te halen en te analyseren.  

Veel data, weinig informatie?

Heeft de berg aan data die jullie inmiddels verwerken nog niet tot concrete resultaten geleid? Dat betekent waarschijnlijk dat je te weinig informatie uit je data haalt. Neem even de tijd om te onderzoeken wat daar de reden van is. Zijn jullie bijvoorbeeld met de juiste data aan de slag? Namelijk die data die er écht toe doet om jullie strategische bedrijfsdoelstellingen te bereiken?

Combineren en analyseren van data

Hoe breng je meer structuur aan in jullie data-analyse?
Is jouw bedrijf ook op weg naar een digitale transformatie om concretere resultaten te behalen uit de
verschillende data? Een industrieel dataplatform helpt je om de juiste doelstellingen te bereiken. Onlangs hebben we een webinar georganiseerd over dit onderwerp, kijk het webinar terug en kom hier meer over te weten.

Business drivers als vertrekpunt

Het aanbod aan technologie om data te verzamelen en te analyseren heeft in korte tijd een hoge vlucht genomen. Veel bedrijven benaderen hun digitale transformatie vanuit een technisch perspectief, terwijl juist hun business drivers het vertrekpunt zouden moeten zijn. Wat wil je als organisatie bereiken? Energie besparen, de output verhogen? Sneller nieuwe producten naar de markt brengen of de kwaliteit van bestaande producten verbeteren? Welke business drivers voor jou het belangrijkste zijn heeft invloed op welke data het meest relevant zijn.

Digitaliseren met beleid

Stap één van je digitale reis: bepaal waar jouw bedrijf over enkele jaren wil staan. Kijk vervolgens welke data je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. En hoe je deze op een slimme manier kunt ontsluiten voor verdere analyse.

Ideeën uitwisselen?

We zijn benieuwd naar jouw volgende stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.