ETF voelt zich bij Actemium meteen begrepen
Popcorn Revenge in Walibi België, Citadelle Souterraine in het Franse Verdun, SpongeBob’s Crazy Carnival Ride in Las Vegas: voorbeelden van trackless darkrides uit de stal van ETF. Het bedrijf uit Nederweert is wereldwijd leider op de markt voor dit soort automatisch geleide voertuigen (AGV’s). “Na ruim 15 jaar liep ons processorplatform tegen het einde van de technische levensduur”, vertelt system-engineer Angelino Eijgermans. “In Actemium vonden we de juiste partner om ons systeem toekomstbestendig te maken.”
Trackless systeem voor geweldige belevenissen
ETF begon in 1997 met de ontwikkeling van AGV’s voor overdekte attracties. Opdrachtgevers komen van over de hele wereld; van Europa en de VS tot China en het Midden-Oosten. “De voertuigen worden niet over een rail voortgetrokken, maar volgen met sensoren een stroomvoerende draad in de grond”, licht software- en elektronica-engineer Matt Naus toe. “Zo kunnen bijvoorbeeld 3 voertuigen tegelijk starten, maar elk een eigen route volgen. Terwijl de opbouw – de decoratie waarin de mensen zitten – meebeweegt met de show in de attractie. Via ons systeem faciliteren we ook de interactie met de entertainmentbesturing die andere bedrijven ontwikkelen.”
Een goed technisch luisterend oor
Voor een solide besturingssysteem als dat van ETF komt vanzelfsprekend ook een keer het einde van de levensduur in zicht. Angelino: “Dus startten we op tijd met brainstormen over de toekomst van ons systeem. We konden bijvoorbeeld een grote last time buy doen. Of een compleet nieuw platform plus software ontwikkelen, een proces dat jaren vergt. We besloten de PCB’s zo te laten upgraden dat we de bestaande software met beperkte aanpassingen kunnen blijven gebruiken. Gewapend met een uitgebreid changedocument gingen we op zoek naar een partner die dat kon realiseren. Bij Actemium voelden we ons meteen begrepen. Met een goed technisch luisterend oor dachten zij mee over praktische oplossingen zónder hun eigen ideeën aan ons op te dringen.”
“
Bij Actemium voelden we ons meteen begrepen. Met een goed technisch luisterend oor dachten zij mee over praktische oplossingen zónder hun eigen ideeën aan ons op te dringen.
Angelino Eijgermans, system-engineer bij ETF Ride Systems
Dezelfde technische taal
Meteen vanaf de start van de samenwerking was er vertrouwen in elkaar. Angelino merkt op dat ETF en Actemium meteen dezelfde taal spraken. “Met hun engineers konden we gemakkelijk praten over zaken als parasitaire capaciteit en impedantie. En met de projectleiding over bijvoorbeeld de invloed van technische keuzes op het project”
De eerste stap in het partnerschap was een proefproject: een re-design van een sensor-PCB die het voertuig van route-informatie voorziet. Volgens Matt bleken de oude ontwikkelfiles een goede basis. “De lay-out van de oorspronkelijke print kon geïmporteerd worden. Wel moest het schema opnieuw worden getekend. Binnen een maand was dat klaar, inclusief de door ons gewenste wijzigingen.”
Professionele projectleiding
Beide engineers van ETF zijn ook enorm te spreken over Actemiums projectmanagement. “Dat deden ze op een eigentijdse manier met 2-wekelijkse rapportages”, legt Angelino uit. “Na het proefproject volgde een re-design van het centrale besturingspaneel. Daarbij wilden we meer nieuwe functionaliteiten. Zo konden we met het oude board 2 DC-motoren aansturen. Nu wilden we ook 2 borstelloze motoren kunnen aansturen. Dat moest ingebouwd worden in dezelfde ruimte.”
Hij vervolgt: ”Daarnaast wilden we eerst de zekerheid hebben dat onze bestaande voertuig-software op de nieuwe PCB zou werken, voordat we nieuwe softwareaanpassingen zouden doorvoeren. Tijdens zo’n proces zijn er weleens momenten waarop je denkt, gaat dit allemaal wel goed? Wij uitten dat en kregen daar dan snel een helder antwoord op. Andersom spraken de mensen van Actemium ons aan op eisen die niet binnen de scope van het project pasten en stelden alternatieve oplossingen voor. Zo stemden we regelmatig over en weer af.”
“
Wij hebben nu de zekerheid dat we tot ver in de toekomst darkrides kunnen bouwen waaraan opdrachtgevers en hun publiek decennialang plezier beleven.
Matt Naus, software- en elektronica-engineer bij ETF Ride Systems
Decennialang plezier
Eind 2023 leverde Actemium 5 prototypes van de PCB’s op. Vervolgens hebben Matt en Angelino de softwareaanpassingen doorgevoerd, zodat de boards als vanouds functioneren. “Op dit moment – half juni 2024 – werkt 95% van de functionaliteiten”, schat Matt. “Er staan nog een aantal duur- en functionele testen op het programma. Maar wij zijn heel blij met het verloop en het resultaat van dit project. Wij hebben nu de zekerheid dat we tot ver in de toekomst darkrides kunnen bouwen waaraan opdrachtgevers en hun publiek decennialang plezier beleven.”
Sparren over een ontwerp voor jouw
elektrotechnische oplossing?
Neem vrijblijvend contact op met Stijn Martens, via stijn.martens@actemium.com.
Hij vertelt je graag meer over onze werkwijze en de mogelijkheden. Of vul onderstaand formulier in.
ETF Ride Systems
ETF Ride Systems is een wereldleider voor het ontwikkelen van trackless rides. Of het nu gaat om een dark ride, een zweefattractie, een elevatierit of een speciaal op maat gemaakte attractie, ETF Ride Systems maakt het. Ze ontwikkelen op maat gemaakte attracties op basis van beproefde technologieën en kunnen samenwerken met partners voor decoratie, media-integratie of animatie om een unieke attractie te creëren.
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Anderen vinden dit ook interessant