In Sluiskil staat het grootste complex van ammoniak- en nitraatmestfabrieken van Noordwest- Europa. Yara produceert er kunstmest, chemicaliën voor industriële toepassingen én CO2. Formeel zijn de vier plants voor CO2-productie in handen van Praxair. Yara is nog steeds verantwoordelijk voor het onderhoud en de bediening en daarmee ook voor de besturings- en beveiligingssystemen. Deze moesten vervangen worden en daar kwam Actemium in beeld.
“Zo’n systeemmigratie moet met de grootste zorgvuldigheid in een korte tijd gebeuren”, vertelt Albert Platteeuw, Technical Support Manager Electrical & Automation van Yara. “Het komt aan op een goede planning, samenwerking en vakmanschap. Actemium kwam in het aanbestedingstraject als beste uit de bus en heeft de werkzaamheden uitgevoerd.”
Foto: CO2-plant
Moderner
Waar de opdracht precies om draaide? Albert: “Het besturingssysteem (DCS) – Provox van Emerson – van vier CO2-fabrieken was verouderd. Onderdelen waren niet meer verkrijgbaar en de leverancier ondersteunde het systeem niet langer. We wilden overstappen op DeltaV van Emerson. Ook het beveiligingssysteem was aan vervanging toe. Hiervoor moest een moderne systeem van HIMA in de plaats komen.”
Foto: de nieuwe besturingskasten van de CO2 –plant, links Albert Platteeuw, rechts Jan Sierts
Demonteren, leveren, installeren
De oude systemen zijn vervangen, materialen afgevoerd en de nieuwe DeltaV en HIMA besturingskasten zijn geinstalleerd , inclusief nieuwe kabelbanen, systeembekabeling en multicores tussen de ‘kasten’ onderling en junction boxen in de plants. Ook verzorgde Actemium een deel van de bouw van de nieuwe panelen. Albert: “In totaal is er maar liefst zestien kilometer aan kabels gelegd.”
Foto’s: midden; junction boxen, links en rechts; bekabeling en kabelgoten die voor het migratieproject zijn aangelegd en geïnstalleerd.
Inventief plannen
Inclusief alle voorbereidingen duurde het project een maand of vijf”, gaat Albert verder. “Voor de ombouw van plant 1 en 2 planden we met Actemium twee weken in; de doorlooptijd was krap. Dat betekent dat je inventief moet zijn, mensen met de juiste competenties moet hebben én moet zorgen dat er voldoende mensen beschikbaar zijn om het werk te kunnen uitvoeren. Dat lukte. Alles sloot goed op elkaar aan. Zo is de truckverlading omgebouwd op de eerste dag van de stop. Dat moest ook, want de scheepsbelading volgde direct de dag erop.”
Strak sturen
“We hebben alle zeilen bijgezet om de eerste geplande stopdatum te halen”, vult Jan Sierts aan, die als projectleider van Actemium bij de migratie was betrokken. “De eerste dag was spannend: aan het eind van de stopdag kwamen om zeven uur ’s avonds al de eerste vrachtwagens voorrijden om het product te laden. Bovendien was de levertijd van de kabels van de besturingspanelen aan de krappe kant. Toch zijn we strak op de planning blijven sturen en hebben extra collega’s in het weekend ingezet.” Albert: “Tijdens de piek waren wel dertien medewerkers aan het werk, onder wie vier commissioning engineers tijdens de inbedrijfname.”
Succesvolle migratie
Uiteindelijk zijn de nieuwe systemen eind 2017 in bedrijf genomen. Albert: “De plants startten zonder problemen op. We kunnen terugkijken op een succesvolle migratie”. Dat kan Jan beamen: “Er stond druk op de ketel. Alleen door er sámen met Yara voor te gaan, konden we het project laten slagen.”