5 tips om meer uit jouw logistiek te halen met AFAS Profit
Gebruikt jouw organisatie AFAS Profit om de bedrijfsprocessen te automatiseren? En maak je op kantoor al optimaal gebruik van Profit door te werken met workflows, portals en vergaande automatisering en digitalisering? Maar heb je het gevoel dat er juist in jouw magazijn nog grote voordelen te behalen zijn? Dan zijn deze 5 tips voor jou!
Sneller, betrouwbaarder, flexibeler én goedkoper
De ontwikkelingen in groothandel en distributie gaan snel. De opkomst van e-commerce heeft een grote impact op supply chains en logistieke processen. Klanten bestellen vaker en later, kleinere hoeveelheden, en altijd met spoed. Dat wat niet bevalt sturen ze terug. Online delen ze hun ervaring over levertijden en leverbetrouwbaarheid. Daarnaast zetten transparante prijzen marges onder druk, terwijl de kosten van personeel en transport stijgen.
Om het verschil te blijven maken in jouw markt moet je jouw logistieke processen steeds sneller, betrouwbaarder, flexibeler én goedkoper uitvoeren.
Soms is de oplossing dichtbij. Haal meer uit je logistieke processen in combinatie met je AFAS Profit ERP. Functies die je al lang in huis hebt maar misschien nog niet gebruikt. We hebben vijf tips voor je.
Tip 1: Registreer locaties van artikelen
Gebruik AFAS Profit om de locatie van alle artikelen in jouw magazijn te registreren. Je medewerkers hoeven niet meer te zoeken naar voorraden. En Profit berekent een optimale loopvolgorde voor ze. Zo verzamel je verkooporders veel efficiënter.
Tip 2: Verzamel meerdere orders tegelijkertijd
Doe aan batch of multi order picking: combineer orders en verzamel ze tegelijkertijd. Slimme combinaties besparen veel tijd. Zeker wanneer je veel kleine orders uitlevert, bijvoorbeeld voor een webshop. Of wanneer je artikelen verzamelt voor productie of assemblageorders.
Inspiratiewebinar Scanmodule AFAS logistiek
Bekijk het webinar terug en ontdek hoe je de processen in jouw magazijn en fabriek digitaal aanstuurt en registreert.
Tip 3: Verhoog je voorraadbetrouwbaarheid
Simpel gezegd: registreer alles wat binnenkomt en vertrekt. Begin met de uitgaande stromen voor orderpicken en balieverkoop. Maar denk ook aan het verbruik, de retouren, geproduceerde goederen en nacalculaties voor projecten of productie orders. Hou daarbij rekening met uitzonderingen zoals correcties en retouren. Zo maak je een gesloten magazijn. Met volledig overzicht in Profit. Tel je voorraad regelmatig en zorg dat er geen pakfouten kunnen worden gemaakt (zie tip 4).
De voordelen van een sluitende voorraadregistratie?
- Je weet je altijd precies wat je in je magazijn hebt liggen
- Je wekt via je webshop of verkoopafdeling de juiste verwachtingen over levertijden
- Je maakt beter gebruik van automatische bestelniveau’s. en automatiseert jouw bestellingen: nooit meer een te lage voorraad.
- Je zet minder vermogen vast in veiligheidsvoorraden
- Je signaleert tijdig incourante voorraden en voorkomt zo onnodige afschrijvingen
Tip 4: Voorkom pakfouten
Leg artikelen die erg op elkaar lijken niet naast elkaar in het magazijn en controleer alle orders voordat je ze verzendt. Zo voorkom je foutieve leveringen, ontevreden klanten, voorraadverschillen en hoge kosten voor het herstellen van fouten.
Nog beter is om tijdens het picken barcodes op locaties of artikelen te scannen met een mobiele computer (zie tip 5). Zo weet je zeker dat medewerkers de juiste artikelen pakken. En dat scheelt weer tijd die je moet besteden aan controles.
Tip 5: Werk papierloos, verminder administratiewerk
Koppel mobiele computers met barcodescanners aan Profit. Zeg papieren bonnen definitief gedag. Die zijn niet efficiënt en zorgen voor beperkt overzicht.
De administratieve lasten om papieren bonnen voor te bereiden en te printen zijn hoog. Verwerkte bonnen in Profit registreren komt daar nog bovenop. Het proces is foutgevoelig, door bijvoorbeeld typfouten. Bovendien loopt je administratie in Profit altijd achter op de operatie in jouw magazijn.
Zoo&zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning
“Het automatisch registreren van al onze inkomende goederen bespaart ongeveer 40% aan tijd, in vergelijking met handmatig werken op basis van geprinte lijsten én voorkomt voorraadfouten.”
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Anderen vinden dit ook interessant
Hier lees je de verhalen van onze klanten en de resultaten die we samen hebben bereikt. Hoe mooi is het als we elkaar helpen en van elkaar kunnen leren?
Heb je een van onze webinars over logistieke automatisering gemist? Geen probleem! Hier kun je al onze webinars (terug)kijken.
Onze logistieke automatiseringsoplossingen combineren de betrouwbaarheid van bewezen standaarden, met de flexibiliteit en schaalbaarheid van maatwerk.
Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.