Home Logistieke automatisering Nieuws en blogs 5 tips om meer uit jouw logistiek te halen met AFAS Profit
Hogere betrouwbaarheid, tegen lagere kosten

5 tips om meer uit jouw logistiek te halen met AFAS Profit

Logistiek tag corner

Gebruikt jouw organisatie AFAS Profit om de bedrijfsprocessen te automatiseren? En maak je op kantoor al optimaal gebruik van Profit door te werken met workflows, portals en vergaande automatisering en digitalisering? Maar heb je het gevoel dat er juist in jouw magazijn nog grote voordelen te behalen zijn? Dan zijn deze 5 tips voor jou!

Sneller, betrouwbaarder, flexibeler én goedkoper

De ontwikkelingen in groothandel en distributie gaan snel. De opkomst van e-commerce heeft een grote impact op supply chains en logistieke processen. Klanten bestellen vaker en later, kleinere hoeveelheden, en altijd met spoed. Dat wat niet bevalt sturen ze terug. Online delen ze hun ervaring over levertijden en leverbetrouwbaarheid. Daarnaast zetten transparante prijzen marges onder druk, terwijl de kosten van personeel en transport stijgen.

Om het verschil te blijven maken in jouw markt moet je jouw logistieke processen steeds sneller, betrouwbaarder, flexibeler én goedkoper uitvoeren.

Soms is de oplossing dichtbij. Haal meer uit je logistieke processen in combinatie met je AFAS Profit ERP. Functies die je al lang in huis hebt maar misschien nog niet gebruikt. We hebben vijf tips voor je.

Tip 1: Registreer locaties van artikelen

Gebruik AFAS Profit om de locatie van alle artikelen in jouw magazijn te registreren. Je medewerkers hoeven niet meer te zoeken naar voorraden. En Profit berekent een optimale loopvolgorde voor ze. Zo verzamel je verkooporders veel efficiënter.

UEG Holland automatiseert logistiek met WCS en pick to cart

Tip 2: Verzamel meerdere orders tegelijkertijd

Doe aan batch of multi order picking: combineer orders en verzamel ze tegelijkertijd. Slimme combinaties besparen veel tijd. Zeker wanneer je veel kleine orders uitlevert, bijvoorbeeld voor een webshop. Of wanneer je artikelen verzamelt voor productie of assemblageorders.

Actemium is jouw strategische partner in logistieke automatisering
Groot en toch dichtbij. Met expertise in uiteenlopende logistieke oplossingen. We begeleiden je van advies tot ontwerp, via bouw en integratie, tot onderhoud en optimalisatie. Met onze visie op logistiek, kennis en implementatiekracht bouwen we samen aan de toekomst van jouw logistiek.

Tip 3: Verhoog je voorraadbetrouwbaarheid

Simpel gezegd: registreer alles wat binnenkomt en vertrekt.  Begin met de uitgaande stromen voor orderpicken en balieverkoop. Maar denk ook aan het verbruik, de retouren, geproduceerde goederen en nacalculaties voor projecten of productie orders. Hou daarbij rekening met uitzonderingen zoals correcties en retouren. Zo maak je een gesloten magazijn. Met volledig overzicht in Profit. Tel je voorraad regelmatig en zorg dat er geen pakfouten kunnen worden gemaakt (zie tip 4).

De voordelen van een sluitende voorraadregistratie?

  • Je weet je altijd precies wat je in je magazijn hebt liggen
  • Je wekt via je webshop of verkoopafdeling de juiste verwachtingen over levertijden
  • Je maakt beter gebruik van automatische bestelniveau’s. en automatiseert jouw bestellingen: nooit meer een te lage voorraad.
  • Je zet minder vermogen vast in veiligheidsvoorraden
  • Je signaleert tijdig incourante voorraden en voorkomt zo onnodige afschrijvingen
Label printoplossingen overal het juiste label

Tip 4: Voorkom pakfouten

Leg artikelen die erg op elkaar lijken niet naast elkaar in het magazijn en controleer alle orders voordat je ze verzendt. Zo voorkom je foutieve leveringen, ontevreden klanten, voorraadverschillen en hoge kosten voor het herstellen van fouten.

Nog beter is om tijdens het picken barcodes op locaties of artikelen te scannen met een mobiele computer (zie tip 5). Zo weet je zeker dat medewerkers de juiste artikelen pakken. En dat scheelt weer tijd die je moet besteden aan controles.

RFgen Datamax ERP mobility

Tip 5: Werk papierloos, verminder administratiewerk

Koppel mobiele computers met barcodescanners aan Profit. Zeg papieren bonnen definitief gedag. Die zijn niet efficiënt en zorgen voor beperkt overzicht.

De administratieve lasten om papieren bonnen voor te bereiden en te printen zijn hoog. Verwerkte bonnen in Profit registreren komt daar nog bovenop. Het proces is foutgevoelig, door bijvoorbeeld typfouten. Bovendien loopt je administratie in Profit altijd achter op de operatie in jouw magazijn.

Ideeën uitwisselen?

We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.

Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.