5 tips om optimaal te profiteren van plateauliften en paternosterkasten
Een plateaulift – of een paternosterkast – is ideaal om jouw opslagruimte optimaal te benutten. Maar wist je dat ze ook zeer geschikt zijn om het orderpickproces van snel lopende artikelen te optimaliseren? Met onze vijf tips verminder je het aantal loopmeters van je medewerkers en zorg je dat ze sneller en ergonomischer kunnen werken.
Plateauliften en paternosterkasten
In plateauliften en paternosterkasten sla je op een relatief klein vloeroppervlakte veel producten op. Zie het als een verticaal gestapelde verzameling grote besteklades met veel picklocaties. Voor wie zich afvraagt wat het verschil is tussen een plateaulift en een paternosterkast: in die laatste zitten alle verdiepingen in een vaste volgorde achter elkaar en komen ze allemaal voorbij, zoals een reuzenrad. In een (moderne) plateaulift bewegen verdiepingen onafhankelijk van elkaar. Dat zorgt vaak voor kortere wachttijden.
Waar paternosterkasten vroeger vooral werden gebruikt voor de opslag van langzaam lopende artikelen, zijn met name moderne plateauliften juist ideaal voor jouw snelst verkopende producten, dankzij de enorme efficiëntie die je kunt behalen. De beste resultaten behaal je als je goed nadenkt over de inrichting van je werkvloer en je processen. Hoe krijg je dat voor elkaar?
1: Gebruik minimaal drie à vier plateauliften
In een paternosterkast kan maximaal één verdieping klaarstaan; op de volgende moet je even wachten. Moderne plateauliften zetten alvast een volgend plateau klaar, terwijl de medewerker nog op het huidige werkt. Dit vermindert de wachttijd. Toch loop je ook met één plateaulift al snel tegen de grenzen aan. Met meerdere plateauliften of paternosterkasten bereik je daarom pas echt optimale efficiëntie.
Combineer je meerdere liften (of kasten), dan kun je vanuit jouw WMS een groot aantal orderregels tegelijk vrijgeven. Het WMS of de interne software van de plateauliften bepaalt in welke volgorde en uit welke liften het meest efficiënt kan worden verzameld. Daarna zorgt het systeem dat de juiste picklocaties in verschillende plateauliften klaar worden gezet. Na het picken uit de eerste locaties, draait de eerste lift door naar het volgende plateau. Ondertussen werkt de orderpicker alvast door bij de volgende liften. Een tussenvorm tussen traditioneel orderpicken en een goods to man systeem, dus.
Bijkomend voordeel van een opstelling met meerdere liften is de robuustheid. Heeft één lift een storing of moet onderhoud worden gepleegd? Dan heb je altijd een back-up. Richt daarom je liften slim in, zodat hetzelfde artikel op meerdere picklocaties in verschillende plateauliften ligt opgeslagen.
2: Combineer plateauliften met automatisch transport
Plateauliften stel je dichtbij elkaar op om loopmeters te besparen. Daarmee creëer je automatisch een vast punt waar je artikelen naartoe brengt en vandaan haalt. Zo’n centraal punt is ideaal te combineren met conveyors. Of met autonome mobiele robots (AMR’s).
Via rollerbanen of robots stuur je eenvoudig bakken van en naar de liften. Bijvoorbeeld van en naar andere pickzones, waar andere orderregels worden verzameld. Of vanaf de plateauliften naar de expeditie. Dit bespaart nog meer loopmeters.
Actemium is jouw strategische partner in logistieke automatisering
Groot en toch dichtbij. Met expertise in uiteenlopende logistieke oplossingen. We begeleiden je van advies tot ontwerp, via bouw en integratie, tot onderhoud en optimalisatie. Met onze visie op logistiek, kennis en implementatiekracht bouwen we samen aan de toekomst van jouw logistiek.
3: Werk papierloos en mobiel met scanning of voice
Stuur je je medewerkers aan via RF scanning of voice picking, dan ontvangen zij hun opdrachten digitaal op hun handheld of headset. Ze bevestigen die waar ze ook staan, en hoeven dus niet telkens naar het scherm van de plateaulift of paternosterkast te lopen. Met voice picking hebben ze daarnaast altijd hun handen vrij en kunnen ze volledig focussen op hun taak.
4: Denk goed na over inruimen en verzamelen
In theorie kun je het inruim- en orderverzamelproces van plateauliften kriskras door elkaar laten lopen. Jouw WMS stuurt dan automatisch de verschillende types opdrachten naar jouw medewerkers op de werkvloer. Op basis van een te lage voorraad, of juist van een vrijgegeven order.
Toch kun je je afvragen of het wenselijk is voor medewerkers om continu te moeten schakelen tussen inruimen en verzamelen. De afwisseling zorgt al snel voor onduidelijkheid. Moet een doosje dat in een krat aankomt worden ingeruimd, of juist aangevuld met artikelen die worden gepickt uit de plateaulift? Als een medewerker steeds moet controleren, kost dat tijd. En het vergroot de kans op fouten.
Dit voorkom je bijvoorbeeld door te werken met gekleurde bakken, waar de ene kleur symbool staat voor een inruimopdracht en de andere voor een pickopdracht. Een alternatief is om de werkdag op te delen in blokken van een aantal uur voor inruimen en verzamelen. Medewerkers concentreren zich binnen die blokken dan op één type taak.
5: Optimaliseer de aansturing
Slimme software – jouw WMS of die van de plateauliften zelf – sturen de liften intelligent aan. Zorg dat de aansturing van de plateauliften past bij jouw processen. Wil je profiteren van de intelligentie van de interne software van de liften, beschouw ze dan als één opslaglocatie in jouw WMS – een black box – en laat de software van de liften pickopdrachten zo efficiënt mogelijk ordenen.
Wil je liever volledig overzicht over al je opslagsystemen – plateauliften, legborden, bulklocaties, palletmagazijn – tot op het detailniveau van iedere individuele picklocatie? Neem die dan allemaal op in jouw WMS en laat dat de integrale aansturing van al je processen regelen. Zo weet je op detailniveau waar al jouw artikelen liggen opgeslagen. En kun je de algoritmes die jouw totale operatie aansturen optimaal inrichten.
En tot slot: Laat je adviseren
Ben je benieuwd wat plateauliften voor jouw organisatie kunnen betekenen? Doe dan goed onderzoek en laat je adviseren. Zorg dat je weet wat je wilt bereiken. En of plateauliften je echt helpen om die doelen te bereiken. Bepaal bovendien hoe je ze het best integreert met jouw hardware, software en bestaande processen. Wij denken daarover graag met je mee.
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Anderen vinden dit ook interessant
Hier lees je de verhalen van onze klanten en de resultaten die we samen hebben bereikt. Hoe mooi is het als we elkaar helpen en van elkaar kunnen leren?
Heb je een van onze webinars over logistieke automatisering gemist? Geen probleem! Hier kun je al onze webinars (terug)kijken.
Onze logistieke automatiseringsoplossingen combineren de betrouwbaarheid van bewezen standaarden, met de flexibiliteit en schaalbaarheid van maatwerk.
Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.