Home Logistieke automatisering Nieuws en blogs Voice picking: getrainde versus ongetrainde spraakherkenning
Wat is de beste keuze voor jou?

Voice picking: getrainde versus ongetrainde spraakherkenning

Logistiek tag corner

Voice picking: instructies via je headset en direct mondeling je handelingen bevestigen. Een ideale oplossing in veel orderpickomgevingen. Als de spraakherkenning goed werkt, natuurlijk. Daarbij speelt het een grote rol of het systeem getraind is of ongetraind. Wat betekent dat precies? En wat is de beste keuze voor jou?

Getraind en ongetraind: het verschil

Spraakherkenning filtert woorden uit het spraaksignaal van een medewerker. Daarvoor vergelijkt het systeem geluidsgolven met opgeslagen ‘modellen’ van klanken of woorden. Een getraind systeem voor spraakherkenning slaat per gebruiker persoonlijke modellen van geluidsgolven op in een spraakprofiel. Een ongetraind systeem vergelijkt de geluidsgolven van medewerkers met generieke spraakprofielen. Net als bijvoorbeeld Siri van Apple of je autonavigatie.

Getrainde spraakherkenning is accurater

Een getraind systeem voor spraakherkenning is bijna 100% accuraat. Dat komt omdat zo’n systeem bijvoorbeeld rekening houdt met het dialect van de spreker en met variatie in uitspraak door koude lippen in een vriescel of inspanning bij het dragen van dozen. Met getrainde spraakherkenning werk je dus het efficiëntst, snelst en meest betrouwbaar. Medewerkers moeten hiervoor eenmalig een profiel inspreken. Daarna blijft het systeem met ‘adaptive recognition’ het profiel automatisch steeds verder finetunen.

Is ongetrainde spraakherkenning sneller?

Wil je liever niet dat iedere medewerker een profiel moet inspreken, bijvoorbeeld omdat je werkt met veel tijdelijke krachten? Dan biedt een systeem met ongetrainde spraakherkenning uitkomst, zoals het nieuwe Vocollect Pick Up & Go. Het nadeel van werken met een ongetraind systeem is dat de spraakherkenning minder precies is. Dat leidt soms tot onnodige vertraging en frustraties of tot vervelende fouten.

Welke opties zijn er dan nog meer? We hebben twee tips voor je.

1. Gebruik trainingstijd als inwerktijd

Iedere nieuwe medewerker moet je inwerken. Meestal doet een ervaren kracht dat. Maar voice pickingsoftware zoals Vocollect Rapidstart kan die taak overnemen. Je maakt dan een inwerkapplicatie. Die zet je in zo vaak als je wilt, zonder dat dat tijd kost van een ervaren medewerker. En jouw nieuwe kracht maakt een eigen spraakprofiel, terwijl die leert hoe de stellingen zijn genummerd, waar de toiletten en nooduitgangen zijn en hoe pallets worden gestapeld. Twee vliegen in één klap.

2. Combineer ongetrainde en getrainde spraakherkenning

Ben je niet overtuigd dat je de trainingstijd áltijd terugwint? Of zoek je naar de juiste balans tussen de snelheid van ongetrainde en de precisie van getrainde spraakherkenning? Gebruik dan een hybride systeem. Bijvoorbeeld door vaste medewerkers wel een eigen spraakprofiel te laten maken en tijdelijke krachten met ongetrainde spraakherkenning te laten werken. Of door alle medewerkers een relatief klein aantal specifieke woorden los te laten trainen, die worden gebruikt naast de generieke spraakprofielen.

Ideeën uitwisselen?

Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of neem contact met ons op.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.

Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.