Home Maintain & Improve Nieuws Waarom nu investeren maintenance, zelfs als het budget onder druk staat
Wat uitstel echt kost
Waarom nu investeren in maintenance, zelfs als het budget onder druk staat
Chemie tag corner Maintain & Improve tag corner Maintenance tag corner Olie & Gas tag corner

Je ziet het aankomen. Die pomp moet binnenkort vervangen, die motor begint te trillen, en bij de volgende audit wil je niet opnieuw uitleggen waarom maintenance is doorgeschoven. Maar er is weinig budget voor preventief maintenance. Eerst de productie draaiend houden. Terwijl jij weet wat het kost als de apparatuur of installatie straks echt faalt.

In deze blog laten we niet alleen zien waarom uitstel van maintenance risicovol is, maar ook wat het kost, met een concreet rekenvoorbeeld uit de praktijk. Zo onderbouw je als maintenance manager het belang van preventief en voorspellend onderhoud met cijfers.

Waarom maintenance onder druk staat in de industrie

Veel maintenance managers in de industrie in regio Rotterdam balanceren tussen wat technisch nodig is en wat financieel haalbaar lijkt. De druk op operationele kosten is groot. Energieprijzen zijn hoog, regelgeving wordt strenger en investeringen verschuiven steeds vaker naar verduurzaming en energie-efficiëntie. Tegelijkertijd sluit een aantal chemische bedrijven de deuren, wat voor onzekerheid zorgt over lange termijn inzet en capaciteit. In deze context komt maintenance al snel onder druk te staan. En als investeringen worden uitgesteld of versoberd, vergroot dat juist de kans op storingen, faalkosten en onvoorspelbare stilstand.

Maintenance wordt onderschat, tot het stilvalt

Als installaties uitvallen, kijkt iedereen naar maintenance. Jij moet zorgen voor veiligheid, continuïteit en compliance. En ondertussen werk je met krappe bezetting, steeds strakkere deadlines en toenemende complexiteit. In een omgeving waar stilstand miljoenen kan kosten, is wachten tot iets faalt simpelweg geen optie meer.

Vanuit onze jarenlange ervaring in de industrie zien we dit helaas nog vaak gebeuren. Niet omdat maintenance managers hun werk niet goed doen, integendeel, maar omdat maintenance nog te vaak als kostenpost wordt behandeld. Iets dat je kunt uitstellen of versoberen. Tot het misgaat. En als de storing escaleert, ligt niet alleen die ene installatie stil, maar soms de hele plant.

In de industrie, waar veiligheidseisen streng zijn en installaties complex, is grip op maintenance cruciaal. Niet alleen om incidenten te voorkomen, maar ook om je mensen veilig en gemotiveerd te houden en audits goed door te komen.

Wat levert het op als je wel vooruitkijkt

Op sites waar preventief of predictief onderhoud de standaard is, zie je het verschil. Minder stilstand, voorspelbare planningen en lagere onderhoudskosten per asset. En als er al wordt geïnvesteerd in voorspellend onderhoud, dan zie je ook het effect: onderdelen worden pas vervangen als het echt nodig is, maar wel ruim voor ze falen. Naast minder uitloop en lagere faalkosten zorgt SCL niveau 4 voor stabiele uitvoering van preventieve en predictieve werkorders: hogere first-time-right en betere schedule compliance.

De maintenance manager en de plantmanager krijgen er rust voor terug. Je hoeft niet meer telkens te schakelen op incidenten, maar werkt vanuit een planning die klopt. Medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Zo groeit ook het vertrouwen bij inkoop en management: prestaties zijn voorspelbaar, cijfers onderbouwen de keuzes.

Wat uitstel echt kost: een rekenvoorbeeld

Een recent praktijkvoorbeeld laat zien hoe groot het verschil kan zijn. Bij een regelklep met glandlekkage die onverwacht faalt, loopt de schade snel op. Door directe interventie buiten kantooruren en inzet van meerdere disciplines (technici, sleutelaars, veiligheid, magazijn) liepen de directe kosten op tot € 3.175.

Als datzelfde onderhoud preventief was uitgevoerd, had het slechts € 340 gekost. Een factor 10 verschil, en dat is nog exclusief de indirecte faalkosten zoals stilstand, compliance-risico’s en stress op de werkvloer.

Zulke cijfers helpen om de discussie te voeren op basis van feiten in plaats van gevoel. En om te onderbouwen dat preventief onderhoud geen kostenpost is, maar een investering in rust, voorspelbaarheid en continuïteit.

Ongeplande vervanging i.v.m. glandlekkage (directe kosten)

Gepland preventief onderhoud (directe kosten)

Wat is ervoor nodig

Correctief maintenance verdwijnt nooit; je stuurt op een gezonde balans waarin correctief nog maar een klein deel van de kosten is. Begin bij de basis: zorg dat onderdelen, vergunningen en veiligstellingen tijdig zijn geregeld, zodat de installatie veilig kan worden vrijgegeven voor onderhoud.” Stem werkvoorbereiding, operations en contractors goed op elkaar af, vooral wanneer nieuwe aannemers of externe partijen op de site actief zijn.. Zo creëer je ruimte om preventief en predictief maintenance betrouwbaar uit te voeren.

  • Zie vertragingen niet als fouten, maar als signalen dat processen niet goed op elkaar aansluiten. Om dat te herstellen heb je nodig:
  • Gedeelde doelen & KPI’s: één set voor alle partijen (veiligheid, beschikbaarheid, schedule compliance, % gepland werk, spoed/ongepland-ratio, first-time-right).
  • Duidelijke, werkbare werkprocessen die breed gedragen worden
  • Betrouwbare data over faalmomenten, storingen en onderhoudshistorie
  • Eenduidige afspraken tussen contractors, werkvoorbereiding en operations
  • Spare parts beheer dat meebeweegt met de planning
  • Een partner die niet alleen uitvoert, maar ook meedenkt over wat beter kan

Maak het vervolgens bespreekbaar met cijfers: laat zien wat uitloop kost (gemiste productie, extra manuren/overwerk, permit-wachttijd, spoedmaterialen). Met dat inzicht kun je prioriteiten stellen en krijg je draagvlak bij inkoop en management voor investeringen in preventief en predictief maintenance.

Maintenance moet je niet verdedigen, maar onderbouwen

Als maintenance manager zie jij waar het schuurt. Je voelt de gevolgen van uitstel direct op de vloer. De kunst is om die impact ook zichtbaar te maken voor anderen. Niet om jezelf te verdedigen, maar om samen betere keuzes te maken.

Wil je weten hoe andere sites dit aanpakken? We laten graag zien wat er werkt. Neem contact op met Hugo.

Hugo van de Guchte
Business Unit General Manager - Dordrecht
[javascript protected email address]
+31 (0)6 20 01 29 56
Hugo van der Guchte 02 - Actemium Dordrecht