Medical Device Regulation (MDR): de verplichtingen én voordelen voor jouw logistieke proces
Sinds mei 2021 geldt de strenge Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen, de Medical Device Regulation (MDR). Die verplicht de hele logistieke keten – fabrikanten, importeurs, medische groothandels en andere verkopers en distributeurs – tot volledige traceerbaarheid. Hoe pas je jouw magazijn hierop aan? En welke extra voordelen levert dat je op?
Unique Device Identification
De Medical Device Regulation (MDR) stelt hoge eisen. Van ieder medisch hulpmiddel moet op elk moment bekend zijn waar het zich bevindt in de logistieke keten. Daarvoor worden gestandaardiseerde Unique Device Identification (UDI) barcodes gebruikt. Die bevatten een productnummer, een lotnummer, de houdbaarheidsdatum en optioneel het serienummer.
Om binnen de regels van de MDR te werken, moet je tijdens goederenontvangst, opslag en orderpicken alle informatie uit de UDI-barcodes registeren. Zodat je altijd weet waar een product vandaan kwam en aan wie jij het hebt geleverd. Je kunt ervoor kiezen om de UDI’s handmatig te registeren in jouw systemen. Een tijdrovend en foutgevoelig proces.
Sluitende digitale registratie
Beter is het om je goederenstromen volledig digitaal te registreren. Bijvoorbeeld door papierloos te werken met RF scanning, voice picking of pick to cart. Dan sla je alle informatie direct op in jouw ERP-systeem of WMS. Door jouw orderpickers de barcodes van producten te laten scannen weet je zeker dat zij altijd het juiste product picken. Met het juiste lotnummer en de juiste houdbaarheidsdatum. En weet je precies welke klant welk product ontvangt.
Minder fouten en een hogere efficiëntie
Door op deze manier te werken voldoe je niet alleen aan de regelgeving, het levert meer voordelen op. Zo verklein je de kans op fouten in het orderpickproces tot vrijwel nul. Hierdoor maak je tijdrovende controlewerkzaamheden overbodig, terwijl je leverbetrouwbaarheid juist toeneemt.
Ook zijn technieken als RF scanning, voice picking of pick to cart erg geschikt voor multi-orderpicken. Hiermee verzamelen jouw medewerkers snel meerdere orders tegelijk. Handig als je veel kleine orders moet verzamelen. Bijvoorbeeld uit een webshop.
Technische oplossingen
Op welke manier je de digitale registratie het best implementeert hangt af van je bestaande IT-landschap. Denk aan een scanplatform dat de informatie in jouw ERP-systeem vastlegt. Of een nieuw WMS naast je ERP-systeem.
Waar je ook voor kiest, digitaal werken met UDI-barcodes maakt jouw logistieke processen overzichtelijker en efficiënter. En netjes binnen de MDR regels.
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Anderen vinden dit ook interessant
Hier lees je de verhalen van onze klanten en de resultaten die we samen hebben bereikt. Hoe mooi is het als we elkaar helpen en van elkaar kunnen leren?
Heb je een van onze webinars over logistieke automatisering gemist? Geen probleem! Hier kun je al onze webinars (terug)kijken.
Onze logistieke automatiseringsoplossingen combineren de betrouwbaarheid van bewezen standaarden, met de flexibiliteit en schaalbaarheid van maatwerk.
Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.