Home Logistieke automatisering NIEUWS EN BLOGS Navigeren na Navision: hoe doe je dat?
Ondersteuning van jouw logistiek in Dynamics 365 Business Central

Navigeren na Navision: hoe doe je dat?

Logistiek tag corner

Veel groothandels en logistiek dienstverleners werken (nog) met Microsoft Dynamics Navision om hun processen te ondersteunen. Vaak aangevuld met maatwerkcomponenten voor de logistieke processen. De ‘opvolger’ van Navision, Business Central, is al een aantal jaar beschikbaar. En de Microsoft support voor Navision loopt af. Toch stappen veel bedrijven nog niet over, mede omdat hun logistieke maatwerk dan niet langer werkt. Hoe zorg je dat je jouw logistieke processen kunt blijven aansturen in Business Central?

Einde van Navision

Microsoft levert al jaren geen functionele updates of bug-fixes meer voor Navision. Ook de datum waarop Microsoft voor Dynamics NAV 2018 – de laatste versie – stopt met veiligheidsupdates komt in zicht. Kortom: overstappen naar Microsoft Dynamics 365 Business Central is een goed idee, als je je bedrijfsprocessen veilig wilt houden en wilt profiteren van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ERP-software.
Dash Data vergroot rapportagemogelijkheden Actemium WMS

Standaard in de cloud

Microsoft Dynamics 365 Business Central is de opvolger van Navision, draait volledig in de cloud en is verregaande geïntegreerd met Microsoft Office en Copilot. Je betaalt voor het gebruik, via een Software as a Service (Saas) model. Dat heeft een aantal voordelen voor jou als eindgebruiker. Zo hoef je je niet druk te maken om het onderhoud, dat gebeurt centraal en automatisch – je werkt altijd met de laatste versie. En als er eens een probleem is, dan geldt dat waarschijnlijk voor alle gebruikers van de software. Je mag er daarom vanuit gaan dat het oplossen hoge prioriteit heeft. Ook is de initiële aanschaf van de software meestal lager, omdat je geen of weinig maatwerk hoeft te laten bouwen.

Heden en verleden: logistiek maatwerk

Dat laatste zien veel bedrijven juist als argument tegen het afscheid nemen van Navision. Veel groothandels en logistiek dienstverleners hebben verschillende maatwerkcomponenten, of extensies, toegevoegd aan Dynamics NAV om hun logistieke processen te ondersteunen. Dit maatwerk sluit niet automatisch aan bij Business Central. En dat maakt overstappen lastig en onzeker.
Toch is de naderende einddatum van de support op Navision door Microsoft een goede aanleiding om de mogelijkheden voor een opvolger te onderzoeken. Zeker als je niet met Dynamics NAV 2018 werkt, maar met een oudere versie. Dan is de kans groot dat je al jaren geen veiligheidsupdates meer krijgt.

De toekomst: standaard modules voor logistiek

Voor veel organisaties die al werken met Navision, is de stap naar Dynamics 365 Business Central een logische. Ze blijven binnen het Microsoft ecosysteem. En de software biedt standaard ondersteuning voor allerlei processen, van financiën tot HR en sales. Daarnaast zijn er veel aanbieders van extensies voor specifieke processen, zoals voor de logistiek.

Denk bijvoorbeeld aan de modules van SupplyChain365. De ‘Warehouse & Logistics’-module bevat ondersteuning voor de meeste logistieke processen bij groothandels en productiebedrijven, zoals de registratie van inkomende en uitgaande goederen, real-time voorraadbeheer, orderpicking en verzending. Inclusief de mogelijkheid om gedetailleerde informatie over serie- of batchnummers en bijvoorbeeld houdbaarheidsdata te registreren en te delen via SSCC-labels.
Speciaal voor bedrijven die zich bezighouden met logistieke dienstverlening, of third party logistics, is er de module ‘3PL & Value Added Logistics’. Hiermee registreer eenvoudig en real-time de voorraden van verschillende opdrachtgevers, zowel de aantallen als de gebruikte opslagcapaciteit, hoe lang de voorraad jouw magazijn ligt en waarheen je die uiteindelijk vervoert. Ook houd je makkelijk bij welke andere activiteiten je voor iedere opdrachtgever uitvoert, denk aan uit- of ompakken, labelen en opnieuw op pallets stapelen. Het bewaarloon en de uitgevoerde werkzaamheden factureer je gemakkelijk aan de klant, op basis van de specifieke tarieven die je per opdrachtgever instelt.

Digitaal samenwerken

Met SupplyChain365 maak je van Business Central dus een volwaardig WMS. Bovendien breng je Business Central direct digitaal naar de werkvloer, via handscanners of andere hardware. Zo registreer je alle handelingen en voorraadinformatie real-time, wat de samenwerking tussen afdelingen binnen je bedrijf makkelijker maakt.
Wil je verder kijken dan de grenzen van je eigen bedrijf en ook de (digitale) samenwerking in jouw logistieke keten verbeteren, dan biedt de module ‘Collaborate & Exchange’ uitkomst. Daarmee kunnen klanten en leveranciers zelf bestellingen en leveringen registreren en de status ervan inzien via het SupplyChain365-portaal voor externe gebruikers. En deel je eenvoudig informatie met hen op basis van standaarden zoals GS1, zodat jijzelf, en jouw partners pallets en zendingen kan volgen.

Begeleiding bij de overstap

Wij begrijpen dat het overstappen naar een nieuw ERP-systeem overweldigend kan zijn. Zeker als je gewend bent dat het maatwerk dat je gebruikt opnieuw moet worden gebouwd, getest en geïmplementeerd. We begeleiden je daarom graag bij de overgang van Navision naar Business Central. We richten Business Central en de passende SupplyChain365-modules voor je in, passend bij jouw processen. En we testen de configuratie en trainen medewerkers in het gebruik. Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor jouw logistiek? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek.

Actemium is jouw strategische partner in logistieke automatisering
Groot en toch dichtbij. Met expertise in uiteenlopende logistieke oplossingen. We begeleiden je van advies tot ontwerp, via bouw en integratie, tot onderhoud en optimalisatie. Met onze visie op logistiek, kennis en implementatiekracht bouwen we samen aan de toekomst van jouw logistiek.

Ideeën uitwisselen?

We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.

Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.