Home Plant Design Nieuws Act-to-the-Max strategie; bewustwording en verbeterambities in 3 workshops.
Van brainstorm en idee naar 3 workshops
Act-to-the-Max strategie; bewustwording en verbeterambities in 3 workshops.
Plant Design tag corner

Als betrouwbare Engineering partner zijn wij altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze klant vooruit te helpen. Want met weinig ruimte voor investeringen en een klantvraag die steeds kritischer wordt sta je als industrieel manager voor een uitdaging. Hoe krijgen we binnen een bepaald tijdsbestek een goede discussie op gang, waarbij duidelijk wordt wat zich afspeelt binnen de fabrieksmuren? En hoe kunnen we daar inzicht in creëren en efficiënt een passende oplossing in bieden? Met die vraag ging Erik Folkert, Business Consultant bij Actemium, aan de slag.

Brainstorm

“Er heeft eerst een brainstorm plaatsgevonden, waarin we zijn gaan nadenken over de bijdrage van onze diensten en oplossingen aan de doelstellingen van een productiebedrijf”, aldus Erik Folkert. “Wij worden vaak gevraagd voor technologische doorbraak projecten. Het is van belang dat verbeteracties en projecten een duidelijke verbinding hebben met de bedrijfsstrategie.”

En zo zijn de zes prestatiepijlers ontstaan:

1.      Productiecapaciteit;
2.      Efficiency;
3.      Duurzaam ondernemen;
4.      Productkwaliteit;
5.      Veiligheid;
6.      Technische middelen.

In de praktijk zien we vaak dat er een verband en een optimum moet zijn tussen verschillende verbeteracties en projecten om de prestatiepijlers te versterken. Hieruit is het idee ontstaan om per prestatiepijler sterren toe te kennen, geïnspireerd door de Michelin sterren voor restaurants. Daarmee is in één overzicht duidelijk hoe goed een fabriek scoort per pijler én waar de verbeterambitie ligt.  

“An hour of play”

Deze brainstorm en ideeën heeft Erik verwerkt in een studieopdracht, die door een drietal bedrijfskundige studenten werd uitgevoerd. Erik: “Het doel was de workshop in spelvorm te gieten, waarin men sterren kon winnen. Al snel bleek in proefsessies dat winnen niet de meerwaarde was, maar juist de inzichten die men opdeed tijdens de discussies die ontstonden.” Daarmee is het bedrijfsspel geëvolueerd naar de huidige interactieve workshops. “Hierin staat meer voorop hoe je het maximale kan halen uit de combinatie van processen, techniek en talent van mensen die het verschil maken”, vertelt Erik.

Ook bewustwording creeëren binnen je eigen team?

Laat je dan via onderstaande button informeren over de Act-to-the-Max aanpak óf plan je eigen workshops!

Act-to-the-Max

Actemium staat voor ‘acteer maximaal’. Onze missie is het verbeteren van de industriële prestaties voor onze klanten. “Zo is de naam Act-to-the-Max ontstaan voor de interactieve workshop.

Een onderdeel van de workshop zijn de spelkaarten. Deze zijn herkenbaar als de bedrijfsfacetten van een fabriek die een relatie hebben met de prestatiepijlers. De naam van een facet moest ook op een spelkaart passen en naast kort en bondig ook universeel toepasbaar zijn. Of het nu iemand van financiën is, van productie, de technische dienst of de planning, ze hebben allemaal een eigen inzicht bij de facetten”, aldus Erik. “En het leuke eraan is dat het delen van deze inzichten bijdraagt en het leren van elkaar en het komen van een gedeelde visie in teamverband.”

Tijdens een VINCI Innovatie dag is het balletje verder gaan rollen. Er is een speldoos met kaarten ontworpen en inmiddels door COVID is de workshop ook digitaal gemaakt. Erik legt uit: “Uiteindelijk is er nu een hybride versie, want interactie tussen mensen blijkt toch de kracht en dat heb je meer bij fysieke bijeenkomsten.”

Best practices

Met het doorlopen van alle workshops word je in feite een spiegel voorgehouden en een aantal lessons learned toegepast. Eerst wordt gekeken wat er verbeterd moet worden, pas later welke Operationele Technologie hierbij past. Uit de uitgevoerde workshops krijgen we een stukje bewustwording terug over wat er komt kijken bij het implementeren van een digitale strategie voor OT:

  1. Investeer je in optimalisatie of ben je aan het sub optimaliseren?
  2. Liggen de gewenste verbeteringen altijd in lijn met de algehele strategie?
  3. Heeft iedereen de impact van de strategie door en worden verbeterkeuzes hierop met juiste prioriteit en focus gebaseerd?
  4. Hoe kan digitalisering aan gewenste verbeteracties bijdragen?
  5. Hoe maak ik snel een ROI-inschatting?
  6. Wat is het juiste instapmoment voor een digitale oplossing?
  7. Wat brengt het implementeren van een digitale strategie met zich mee op de werkvloer?

Erik Folkert voegt toe: “De methodiek om te komen tot een aanzet voor een Masterplan OT zorgt ervoor dat een bedrijf vaak begint hun fundament hiervoor op orde te brengen. Is dit niet solide dan loop je het risico veel werk opnieuw te moeten doen!”

We zijn benieuwd naar je volgende stap en denken er graag over mee!

Stel je vraag via het formulier of neem contact op met een van onze experts