Duurzaamheidsrapportage CSRD: Wat betekent het voor jouw bedrijf?
Welke invloed heeft je bedrijf op de wereld? Deze vraag moeten veel grote organisaties beantwoorden in een verplichte duurzaamheidsrapportage. De CSRD, een nieuwe Europese richtlijn, bepaalt dat bedrijven moeten rapporteren hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord ze ondernemen.
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een nieuwe Europese regel die bedrijven verplicht om te laten zien hoe duurzaam ze zijn. Hoewel deze regels al vanaf 2024 voor grote bedrijven gelden, moeten ook kleine bedrijven er nu mee aan de slag. Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf in de voedingsindustrie?
Wat is de CSRD?
De CSRD vraagt bedrijven om te laten zien hoe hun activiteiten de wereld beïnvloeden. Vanaf 2024 moeten grote bedrijven rapporteren over hun duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoewel de regels in 2024 en 2025 alleen voor grote bedrijven gelden, zullen ook veel kleinere bedrijven dit jaar al betrokken worden. Grote bedrijven moeten namelijk rapporteren hoe duurzaam hun hele keten is en zullen daarom informatie vragen aan hun kleinere leveranciers.
Wie moet voldoen aan de CSRD?
Sinds 1 januari 2024 moeten bedrijven die al onder de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) vielen, voldoen aan de CSRD. Vanaf 2025 geldt dit ook voor grote bedrijven die voorheen niet onder de NFRD vielen. Een bedrijf is groot als het voldoet aan minimaal twee van de volgende drie criteria:
- Meer dan 250 medewerkers
- Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
- Meer dan 25 miljoen euro op de balans
- Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026
Wat moet er in de duurzaamheidsrapportage opgenomen worden?
De CSRD is onderdeel van Europese wetgeving. Hoe de rapportage eruit moet zien, wordt bepaald door de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Deze standaarden vertellen bedrijven precies welke informatie ze moeten opnemen, zoals gegevens over vervuiling en werknemers. Door iedereen op dezelfde manier te laten rapporteren, wordt het makkelijker om bedrijven met elkaar te vergelijken.
Bedrijven moeten hun rapporten online indienen. Een externe controleur, zoals een accountant, controleert het rapport. Dit mag dezelfde accountant zijn die de jaarrekening controleert.
De ESRS bestaan uit twee sets standaarden:
- Algemene standaarden: Deze gelden voor alle bedrijven die onder de CSRD vallen. Ze bevatten basisinformatie en tien standaarden verdeeld over milieu, sociaal en bestuur.
- Sector-specifieke standaarden: Deze zijn nog niet bekend, maar zullen specifiek ingaan op de eisen voor verschillende sectoren.
Hoe bereid je je voor?
Het is belangrijk om nu te beginnen met de voorbereidingen voor de CSRD. Breng in kaart hoe jouw bedrijf de omgeving beïnvloedt en andersom. Zorg dat je weet wat, waar en hoe je inkoopt en welke diensten je aanbiedt. Dit vraagt om een goed systeem voor informatieverzameling. Bekijk welke informatiesystemen je bedrijf heeft en of deze voldoen aan de nieuwe eisen. Vergeet niet om ook na te gaan welke informatie je nodig hebt van je ketenpartners.
Conclusie
De invoering van de CSRD biedt bedrijven in de voedingsindustrie een kans om hun duurzaamheidsstrategieën te verbeteren en transparanter te maken. Door nu te beginnen met de voorbereidingen, kun je niet alleen voldoen aan de nieuwe regels, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst en een positieve impact op de wereld creëren.
Met deze nieuwe regel wordt duurzaamheid niet alleen een plicht, maar ook een kans om je bedrijfsvoering te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Bereid je goed voor en zorg dat je klaar bent voor de CSRD!
Ben jij klaar voor de CSRD?
Doe hier de check!
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Anderen vinden dit ook interessant
Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst? De industrie verandert, dus om te blijven bestaan, moet je je bedrijfsvoering aanpassen.
Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst? De industrie verandert, dus om te blijven bestaan, moet je je bedrijfsvoering aanpassen.