Dit betekent het Digitale Productpaspoort (DPP) voor jouw interne logistiek
In 2024 wordt de Europese wetgeving op het gebied van traceerbaarheid aangescherpt. En start de uitrol van het Digitale Productpaspoort (DPP). Aanleiding genoeg om nog eens kritisch te kijken naar de interne traceerbaarheid van goederen in jouw organisatie. Want binnenkort ontkom je er als productiebedrijf of groothandel niet meer aan om gedetailleerde informatie over in- en uitgaande producten goed vast te leggen. Werk aan de winkel, dus.
Bijhouden en delen
Waar en hoe is een product precies gemaakt? Waar komen de (deel)materialen vandaan en hoe zijn ze verwerkt? En hoe kun je het product recyclen? Dit type informatie moet straks makkelijker toegankelijk zijn voor consumenten, via het Digitale Productpaspoort (DPP).
Dit vraagt iets van iedere partij in het productieproces of de logistieke keten. Ook als jouw organisatie wat verder afstaat van de eindgebruiker. Het begint met goed bijhouden wat er bij jouw bedrijf gebeurt. Wat komt er binnen? Hoe bewegen goederen zich binnen jouw organisatie? En wat gaat eruit?
Vervolgens is het van belang om complete informatie te delen met partners in de keten. Dat kan nu al, bijvoorbeeld met een GS1 SSCC label en digitale pakbon. Of straks met een QR-code met een uniek identificatienummer die toegang geeft tot alle benodigde online productdata.
Actemium is jouw strategische partner in logistieke automatisering
Groot en toch dichtbij. Met expertise in uiteenlopende logistieke oplossingen. We begeleiden je van advies tot ontwerp, via bouw en integratie, tot onderhoud en optimalisatie. Met onze visie op logistiek, kennis en implementatiekracht bouwen we samen aan de toekomst van jouw logistiek.
Begin bij jezelf
Een keten kan de verantwoordelijkheid voor de strenge registratieplicht alleen dragen, als iedere partij zijn steentje bijdraagt. Want alle benodigde info moet wel beschikbaar en op orde zijn. Veel bedrijven registreren nu al veel informatie. Toch wordt ook veel nog niet vastgelegd. Terwijl de klok tikt.
In januari 2024 start de invoer van het DPP voor batterijen, textiel en elektronica. Voor deze producten is het paspoort eind 2026 verplicht. Daarna volgen andere sectoren. Een bedrijf dat niet aan de DPP-regelgeving voldoet, loopt het risico op een boete. Ook kunnen winkels of consumenten producten gaan vermijden.
Kom op tijd in actie
Hoe zorg je dat je op tijd voorbereid bent op de invoer van het DPP voor jouw productgroep? Door nu al te checken of alle productinformatie in jouw bedrijf goed te traceren is. Kan de registratie van interne processen zoals productie, inslag, opslag en uitslag in jouw bedrijf beter? Overweeg dan een sluitend productieregistratiesysteem of warehouse management systeem.
Ideeën uitwisselen?
We zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of neem contact op met een van onze experts.
Anderen vinden dit ook interessant
Hier lees je de verhalen van onze klanten en de resultaten die we samen hebben bereikt. Hoe mooi is het als we elkaar helpen en van elkaar kunnen leren?
Heb je een van onze webinars over logistieke automatisering gemist? Geen probleem! Hier kun je al onze webinars (terug)kijken.
Onze logistieke automatiseringsoplossingen combineren de betrouwbaarheid van bewezen standaarden, met de flexibiliteit en schaalbaarheid van maatwerk.
Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.