Het bbl-traject van Noah bij Actemium
Monteur/tester Noah over zijn stage bij Actemium. Lees hieronder het hele verhaal van Noah.
Wat hij uit zijn stage wilde halen? Die vraag kreeg Noah op zijn eerste dag bij Actemium. “Alles zien wat er hier op het gebied van elektrotechniek gebeurt. Dat wilde ik”, vertelt Noah. “Ook nu ik hier werk als monteur leer ik steeds nieuwe dingen en kan ik doorgroeien. Dat vind ik belangrijk. Want als er niks meer te leren valt, wordt het werk saai. Maar ik zit hier voorlopig goed op mijn plek.”
Meelopen bij elk team in paneelbouw
Noah volgde een allround mbo 4-opleiding in
elektrotechniek. Uitgerekend in de piek van de
coronaperiode zocht hij een stageplek voor zijn derde jaar. “Volgens mij heb ik wel zestig bedrijven gebeld.
Niemand had plek; Actemium eerst ook niet. Maar een week na mijn telefoontje belden ze me terug. Dat was op de dag van de deadline dat je zelf een stage kon regelen. Ze hadden ruimte voor een stage gemaakt. En ik mocht bij elk team in de paneelbouw een tijd meelopen.
Ongeveer zoals nu de bbl-trajecten zijn opgezet.”
“
Ik kan hier altijd iets nieuws leren en doorgroeien.
Het werk in de vingers krijgen
Lijnmatig werk, daar begon hij mee tijdens zijn stage. “Het productieproces is dan helemaal uitgedacht”, legt Noah uit. “Ik bouwde bijvoorbeeld negen kastjes voor de aansturing van de verlichting op pleziervaartuigen. Een bijzondere
opdracht. Er moesten heel veel componenten in een klein kastje. De hoofdmonteur had een prototype gemaakt met een uitgebreide tekening. Dat bouwde ik na. Een goede opdracht om de manier van werken in de vingers te krijgen. Want in de elektrotechniek kun je montagewerk op verschillende manieren doen. En mijn collega’s namen veel tijd om me in te leren.”
Opdrachten met meer uitdaging
Het vierde jaar van zijn opleiding stond in het teken van het afstudeerproject. Ook dat deed Noah bij Actemium. “Daarvoor zocht ik meer uitdaging. Bij de businessunit Paneelbouw & Machine Assembly in Schijndel is een team dat maatwerk levert. Je moet dan veel meer zelf bedenken. Bijvoorbeeld hoe je slim de bedrading legt. En er kan een foutje in de tekening zitten. Zulke
dingen moet je zien. Hier maakte ik onder begeleiding van ervaren collega’s een compleet product. Vanaf de werkvoorbereiding tot en met het testwerk voordat het product naar de klant gaat.”
Start een van de bbl-trajecten bij Actemium
Met de bbl-trajecten bij Actemium kun je leren of een baan in de elektrotechniek of mechanische techniek bij jou past. We zorgen voor goede begeleiding die bij jou past. Na het bbl-traject ben je verzekerd van een baan bij een van onze businessunits in Veghel of Schijndel.
De overstap van monteur naar tester
Na zijn opleiding kreeg Noah meteen een aanbod van Actemium. “Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Want alleen al op het gebied van elektrotechniek kan ik hier nog zoveel leren. Opleidingen en cursussen kun je hier in huis volgen via de VINCI-academy. Ik werk nu in de cleanroom van PMA én heb een cursus voor tester gevolgd. Nu maak ik langzaam de overstap van monteur naar tester. Ik heb nog een hele toekomst voor me bij Actemium.
Onderdeel van VINCI Energies
Actemium maakt deel uit van VINCI Energies, een bedrijf dat zich focust op de energietransitie en digitale transformatie. Om de persoonlijke ontwikkeling van haar werknemers te bevorderen, heeft VINCI Energies een bedrijfsschool (VINCI Academy) opgericht. Hier krijgen werknemers trainingen van ervaren professionals over onderwerpen die van belang zijn in onze industrie.
“
Nu maak ik langzaam de overstap van monteur naar
tester. Ik heb nog een hele toekomst voor me bij Actemium.
Meld je hier aan
Ben jij geïnteresserd in een van de bbl-trajecten?
Vul dan onderstaand formulier in zodat wij contact met je kunnen opnemen.
Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.