Home Maintenance Klantverhalen DPD vertrouwt op 24/7 serviceverlening voor WCS
"Geen omkijken naar servicecontract door tijdig preventief onderhoud."

DPD vertrouwt op 24/7 serviceverlening voor WCS

Maintenance tag corner

DPD levert in Nederland vanuit tien depots met zo’n 1400 medewerkers honderdduizenden pakketten per dag aan huis, of in 750 Pickup parcelshops. Het Actemium WCS (Warehouse Control System) regelt de aansturing van alle sorteerinstallaties en ‘service lanes’ in de depots van DPD. “Om de beschikbaarheid van ons bedrijfskritische WCS te kunnen garanderen, hebben wij bij Actemium een 24/7 servicecontract afgesloten”, vertelt Naveen Jagroep, IT Service Manager van DPD. “De afgelopen vijf jaar heeft DPD daar geen omkijken naar gehad, omdat Actemium tijdig preventief onderhoud verricht en de afgesproken responsetijden altijd haalt.”

SLA voor sorteerinstallaties en ‘service lanes’

Alle pakketten die een handmatige controle nodig hebben, komen bij DPD in ‘service lanes’ terecht. Daar ontvangen de betreffende operators vanuit het WCS configureerbare instructies voor de verdere verwerking en worden er zo nodig automatisch nieuwe adreslabels geprint. “Onze sorteerinstallaties voor alle automatisch verwerkte pakketten en ‘service lanes’ worden aangestuurd door een WCS dat Actemium heeft geadviseerd, ontwikkeld en geïnstalleerd”, aldus Jagroep. “Wij hebben voor die logistieke oplossing een 24/7 service level agreement (SLA) met preventief en correctief onderhoud afgesloten, omdat honderden medewerkers en veel klanten van het WCS afhankelijk zijn. In dat contract staan duidelijke afspraken en KPI’s om eventuele ‘downtime’ tot een minimum te beperken.”

Bij een storing schat Actemium de urgentie goed in en wordt er snel aan een oplossing gewerkt.

Informeel professioneel service verlenen

“Elke automatiseringsoplossing kan een keer niet beschikbaar zijn, door een storing of andere oorzaak”, zegt Jagroep. “Op dat moment is het belangrijk dat een leverancier de afgesproken reactietijden nakomt. Bij Actemium verlenen ze op een prettige informele wijze professionele service. Hun engineers verrichten elk jaar preventief onderhoud en komen op basis daarvan proactief met verbetertips om onze processen te optimaliseren. Als er een storing is schatten ze de urgentie daarvan goed in en wordt er ook snel aan een oplossing gewerkt. Dan merk je als klant dat alle benodigde informatie direct beschikbaar is en de engineers veel kennis en ervaring hebben om de oorzaak te achterhalen en te verhelpen.”

Bezoek één van onze evenementen en laat je inspireren
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen, ontmoet onze professionals en deel je ervaring met vakgenoten.
 

Ze kennen de configuratie van elk depot goed en het effect van aanpassingen volgen ze zelf op.

DPD optimaliseert pakketroutering met configureerbaar WES WCS

Geen aanscherping KPI’s nodig

“Een bijkomende pre is het feit dat wij al jarenlang te maken hebben met dezelfde engineers, die de configuratie van elk depot goed kennen en het effect van aanpassingen zelf opvolgen”, vervolgt Jagroep. “In sommige depots is het WCS namelijk uitgebreid voor lokale eisen en wensen. Terugkijkend op vijf jaar ervaring met Actemium als serviceverlener voor het WCS in de Nederlandse DPD-depots, hebben wij ons nog nooit scherp op het bespreken van een contractverlenging hoeven voor te bereiden. Er is ook nog geen aanleiding geweest om de overeengekomen KPI’s voor reactie- en analysetijden aan te scherpen, omdat Actemium daar altijd aan voldoet.”

Projectdetails

Geleverde oplossingen
24/7 service level agreement
Correctief onderhoud
Preventief onderhoud

Integraties
X

DPD
DPD vervoert dagelijks ruim 4,8 miljoen pakketten in 40 landen, met 26.000 medewerkers en 39.000 voertuigen, vanuit 830 depots. Daarmee is het een toonaangevende internationale express- en pakketdienstverlener in Europa, waarvan de Franse GeoPost groep de grootste aandeelhouder is.

Ook 24/7 ondersteuning of jouw logistiek proces versnellen?

Wij denken er graag over mee! Stel daarom hier je vraag. 

John van Luijn
Client Manager - Veghel
[javascript protected email address]
+31 (0)6 30 42 95 71
Peter Bos
Client Manager - Veghel
[javascript protected email address]
+31 (0)6 53 99 60 97

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.