Actemium ontwerpt en bouwt OPS-systeem en draagt hiermee bij aan de verduurzaming van de scheepvaart
Actemium ontwerpt en bouwt een OPS-systeem voor een RoRo terminal in Vlaardingen. Johan de Goffau, business development manager bij Actemium in Goes, vertelt over hoe deze oplossing bijdraagt aan de verduurzaming van de zeescheepvaart en havens.
Fossielvrije elektriciteit
Als grote schepen – zoals RoRo-, cruise- en containerschepen – in de haven liggen met de hoofdmotor uit, verbruiken ze nog steeds veel fossiele brandstof om aan boord hulpgeneratoren te laten draaien. Maar dat hoeft niet langer. Onshore Power Supply (OPS) kan fossielvrij in de elektriciteitsbehoefte van de schepen aan de kade voorzien. Actemium ontwerpt en bouwt OPS-systemen op maat. “Dat doet Actemium al jaren in Zweden en Frankrijk. Maar nu leveren we ook vanuit Actemium Goes deze oplossing in Nederland en België”, vertelt Johan De Goffau.
Geen CO2, NOx en SOx
Zoals alle sectoren willen en moeten ook de internationale zeescheepvaart en de havens verduurzamen. Nu varen de meeste schepen nog op stookolie, maar er wordt hard gewerkt aan alternatieven. “Stilliggend aan de kade hoeven de schepen nu al geen fossiele brandstof meer te gebruiken, want via een OPS-systeem kunnen ze groene stroom gebruiken. Als ze dat doen, stoten ze dus geen schadelijke stoffen meer uit zoals CO2, NOx en SOx. Dit draagt bij aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen door rederijen. Ook kan het voor rederijen goedkoper zijn om in plaats van fossiele brandstof groene walstroom te gebruiken.”
Geen geluidsoverlast
Ook voor havens zijn OPS-systemen een goede mogelijkheid om verder te verduurzamen. Voor havens dicht tegen de stadscentra aan waar bijvoorbeeld cruiseschepen aanmeren is het extra ideaal. Want behalve dat zo overbodige uitstoot van schadelijke stoffen wordt voorkomen, voorkom je er ook geluidsoverlast mee.
OPS-systemen op maat
Voor binnenvaartschepen waren er meestal al elektriciteitsvoorzieningen in de havens. “Maar grote, internationale zeeschepen hebben heel andere, individuele elektriciteitsbehoeftes. Voor één schip is een energievoorziening nodig voor tussen de 500 en de 2000 kW, vergelijkbaar met een klein bedrijf. Daarom ontwerpen, bouwen en installeren we de OPS-systemen op maat. Het zijn compacte systemen die eenvoudig vanaf de schepen te bedienen zijn.” Een OPS-systeem wordt meestal ondergebracht in een container en is dus in principe mobiel. Maar in de praktijk staat het systeem op één plek, omdat het vaak schepen bedient die regelmatig op dezelfde plek in de haven aanmeren.
Voldoet aan alle eisen
“Uiteraard voldoen de systemen die we bouwen aan alle geldende wet- en regelgeving. En aangezien Actemium veel werkt voor bedrijven in de energiesector en de petrochemie, hebben we veel ervaring met werken in explosiegevoelige omgevingen. Dus ook aan de hoge veiligheidseisen die gelden voor bijvoorbeeld tankers kunnen we voldoen.”
Ideale locatie tussen de havens
Actemium Goes maakt deel uit van het internationale Actemium-netwerk. Daarin wordt naar behoefte expertise uitgewisseld. Johan de Goffau: “Al jaren lang wordt door onze collega’s in Zweden veel ervaring opgedaan met het ontwerpen en bouwen van OPS-systemen. Daar kunnen we nu gebruik van maken voor rederijen en havens in onze regio. En we zitten hier in Goes geografisch ideaal tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen.”
Meer informatie?
Wil je meer weten over de OPS-systemen van Actemium? Neem dan contact op met Johan de Goffau via johan.degoffau@actemium.com
Meer nieuws
Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst? De industrie verandert, dus om te blijven bestaan, moet je je bedrijfsvoering aanpassen.
Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst? De industrie verandert, dus om te blijven bestaan, moet je je bedrijfsvoering aanpassen.
In onze kennissessie op de ICT & Logistiek beurs laten we je aan de hand van drie praktijkvoorbeelden zien wat we bedoelen met incrementele automatisering.